Usanç Meşalesi/Torch of Boredom:
Türkiye'de modernliğin montaj’a dayalı olması gibi köksüz bir batılılığın yansıması olarak , imal edilişinden yerleştirilişine Özgürlük Heykelinin başına gelen durum*; (Abdülazizin süveyş kanalına terakkiperver bir girişim olarak doğunun ışığını yerleştirme çabası ve başarısızlığı) , geç kalmışlığın, geç kapitalist anlayışa yenik düştüğü coğrafyamızın modern kimliği ile ilgili olarak cumhuriyet politikaları öncesi bir yüzleşmeyi zorunlu kılıyor .
Özgürlük Heykelinin yaşadığımız coğrafyadaki anlamı ve tezahürü ile özgürlüğün tezahürü arasında kurulabilecek anlamsal bağ özgürlüğün batıda ve doğudaki görünen aksinin birbiri ile örtüşmeyen ve kültürel açıklamalara ihtiyaç duyan yapısı, bu asamblaj heykelin ana temasını oluşturuyor. Kıta Amerikasındaki beyaz anglosakson hakim kültürün yarattığı değerler içinde yarolma savaşı olarak ortaya çıkan graffiti harfleri, özgürlük heykelinin zemini ile çakışıyor. Meşalesi ve buna bağlı olarakta aydınlanması olmayan bir özgürlükle, batı medeniyetinin bakışı ile soyut yada soyutlama olarak algılanabilecek graffiti harflerinin kökensel çatışmasını primitif ve alt kültür yönünden ele alıyor.
* Özgürlük Anıtı ilk olarak 1860’larda, ilk olarak Osmanlı İmparatorluğu yönetimindeki Mısır'ın Hıdiv'i Said Paşa'nın Süveyş Kanalı inşası için imzaladığı antlaşmanın gereği olarak Süveyş Kanalı'ndaki Port Said Limanı'nın girişine konulmak üzere planlanmıştı. Ancak dönemin Osmanlı Sultanı Abdülaziz tarafından peşinatı ödendiği halde dikilen heykelden ötürü yerel huzursuzluk çıkacağı endişesiyle, Kavalalı soyundan Hidiv İsmail Paşa planlanan yere inşasını istememiştir.
(Harris, Jonathan (1985). A Statue for America: The First 100 Years of the Statue of Liberty. New York, N.Y.: Four Winds Press (a division of Macmillan Publishing Company).pp 7-8 ISBN 978-0-02-742730-1.)
İttifak ve İnfilak1-2/Alliance and Explosion1-2:
Yeni Anıt’ın İttifak ve İnfilak çalışması, graffiti yeni
anıt kelimelerinin başharfleri olan Y ve A harflerinden oluşan graffiti
tag’inin heykelsi yorumlarından oluşuyor. Sokak sanatının medyumu olarak sprey
boya kutusu ve tag , altkültürün duvara kazındığı imgelerin geçici ve
kışkırtıcı yanını kalıcı ve kaydedilmiş verilere çevirirken, sanatın geleneksel
medyumu olan heykel aracılığı ile yine
kente ait olan modern inşaa malzemelerini
boşluğa kazıyor. İmitasyon olarak gri beton duvarda yaşayan
renklerin galeri veya müze mekanına
girişi için grafitiyi katmanlarına ayırma ve yeniden kurma aracı olarak başrol
oynuyor. Parlatılmış aliminyum ise mekanın ve izleyicinin renklerini üçboyutlu
ve duvardan menkul grafitinin üzerine yansıtan pasif dinamik rolü
üstleniyor. Bu heykeller sokaklarda
yaşayan alt kültürün steril bir mekanda temsil edilişi için bir ittifakla,
şimdilerde şaşırtıcılığı ve vuruculuğunu kaybetme tehlikesinde olan graffitinin
özgürlüğü ile kapatılışının durumuna tanıklık
ediyor.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder